Manualul este structurat pe domeniile mari de continut din programa scolara a disciplinei, iar modalitatea de prezentare a continuturilor este apropiata de varsta si nivelul de intelegere al elevilor. Lucrarea urmareste explorarea intereselor si exersarea abilitatilor de invatare ale copiilor, facand referire la experientele lor de viata. La sfarsitul fiecarei lectii, elevii sunt invitati sa isi exprime emotiile cu privire la ceea ce au descoperit sau au experimentat in ora de curs. Strategiile didactice au caracter explorator si practic‑aplicativ. Evaluarea este realizata atat din perspectiva cadrului didactic, cat si a elevului insusi (autoevaluare), dar si a colegilor (interevaluare), fiind plasata dupa fiecare domeniu de continut.
O noutate a manualului o reprezinta hartile mentale, care, asezate la recapitulare, familiarizeaza elevii cu un nou instrument de imbunatatire a retentiei prin apelarea la memoria vizuala si fixeaza legaturile dintre idei, ducand astfel la o invatare activa. De asemenea, invatand sa utilizeze hartile mentale, se stimuleaza si creativitatea elevilor. O alta noutate o reprezinta povestile terapeutice aflate la sfarsitul fiecarui capitol, intitulate sugestiv Povestea capitolului. Acestea il pun pe copil in diverse situatii de viata, provocandu-l sa identifice posibile solutii la probleme sale.
In acest manual, elevii vor regasi jocurile si povestile de care vor avea nevoie pentru a avea incredere in ei, pentru a invata cu placere si pentru a se bucura de prietenia celor din jur